Partner serwisu
Biznes i przemysł

ecoDemonstrator. Boeing i United testowali internetowy system łączności

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
ecoDemonstrator. Boeing i United testowali internetowy system łączności
fot. Boeing Media / Paul Weatherman
Boeing wraz z United Airlines zakończyły serię testowych lotów mających ocenić nowoczesny system komunikacji danych oparty na protokole internetowym (IPS). Technologia ta ma usprawnić przepływ informacji między pilotami, kontrolą ruchu lotniczego oraz centrami operacji linii lotniczych, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa lotów, płynności ruchu lotniczego oraz redukcji kosztów, zużycia paliwa i emisji.

W roli tegorocznego ecoDemonstrator Explorer wcielił się boeing B737-8 MAX United Airlines. Piloci przewoźnika prowadzili loty testowe w celu oceny standardów Internet Protocol Suite, stanowiących podstawę dla komunikacji internetowej na pokładzie. Próby trwały około dwóch tygodni, zaczynając się pod koniec października 2025 r. Loty w USA realizowano z Houston, zaś w Europie – z Edynburga w Szkocji.

— Boeing jest dumny, że może przewodzić rozwojowi cyfrowej komunikacji, która znacząco zwiększa bezpieczeństwo i efektywność operacyjną w lotnictwie komercyjnym. Nasza współpraca z United Airlines i partnerami branżowymi to kluczowy krok w kierunku poprawy niezawodności i szybkości wymiany informacji między kokpitem a kontrolą ruchu lotniczego — powiedział Todd Citron, dyrektor ds. technologii Boeinga.

— Projekt ecoDemonstrator to wyjątkowy przykład współpracy wspierającej modernizację naszego systemu kontroli ruchu lotniczego i podnoszącej poziom bezpieczeństwa. Po wielu miesiącach przygotowań United z dumą przeprowadziło te testy wspólnie z Boeingiem i innymi partnerami, wykorzystując wiedzę całego zespołu, aby kształtować przyszłość lotnictwa - dodał Andy McKee, główny pilot testowy floty B737 United Airlines.

Dekada innowacji w programie ecoDemonstrator

Od 2012 roku program ecoDemonstrator Boeinga służy przyspieszeniu wdrażania nowych technologii poprzez testy w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Przez ponad dekadę przetestowano już ponad 250 rozwiązań, koncentrując się na poprawie bezpieczeństwa, zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji, ograniczeniu hałasu oraz zwiększeniu wydajności operacyjnej i komfortu pasażerów.

Najnowsza odsłona projektu była efektem współpracy szerokiego konsorcjum partnerów: agencji rządowych z USA i Europy, dostawców technologii, firm zajmujących się komunikacją lotniczą oraz świata akademickiego. Testy są zwieńczeniem dziesięcioletnich prac Boeinga i partnerów nad przygotowaniem technologii IPS do wdrożenia operacyjnego.

Wśród uczestników programu znaleźli się m.in.: Collins Aerospace, Honeywell, SITA, Thales, Viasat, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), FAA, NASA ATM-X oraz Embry-Riddle Aeronautical University.

Partnerzy podkreślają znaczenie nowych technologii

Przedstawiciele firm zaangażowanych w projekt podkreślali przełomowy charakter testowanej technologii. Nate Boelkins, prezes działu awioniki Collins Aerospace, stwierdził, że "Komunikacja danych jest kluczowa dla bezpieczeństwa i osiągów samolotów przyszłości. Nasza współpraca w ramach ecoDemonstrator Explorer przybliża nas do bardziej niezawodnych, bezpiecznych i elastycznych operacji w globalnej przestrzeni powietrznej".

Nicolas Bonleux, wiceprezes Thales Aerospace Communications, zaznaczył zalety systemu AVIATOR 200S. To najmniejszy i najlżejszy kokpitowy satelitarny system IP, który umożliwia bardziej efektywne operacje i zapewnia łączność w czasie rzeczywistym, wspierając inteligentniejsze i bezpieczniejsze decyzje.

Yann Cabaret, CEO SITA for Aircraft, dodał, że waz z rozwojem lotnictwa rośnie zapotrzebowanie na technologie umożliwiające operacje oparte na trajektoriach, wykraczające poza obecne standardy. - Testy w ramach ecoDemonstrator IPS potwierdzają, że wspólnie rozwijamy rozwiązania zapewniające lepszą, bezpieczniejszą i bardziej połączoną przestrzeń powietrzną - dodał.

Laurent Jaffart z ESA zwrócił uwagę na wpływ na przyszłość zarządzania ruchem lotniczym. - To kamień milowy w dążeniu do wspólnego, globalnego systemu zarządzania ruchem. Dzięki testom cyfrowej komunikacji poprawiamy wydajność operacyjną, bezpieczeństwo oraz wspieramy redukcję emisji.

Joel Klooster z Viasat podkreślił rolę łączności satelitarnej. - Testy pokazują, jak satelitarny datalink może wspierać przyszłe operacje oparte na trajektoriach. Nasze rozwiązanie SB-S potwierdza gotowość do przejścia na ATN/IPS — kolejną generację komunikacji IP, kluczową dla obsługi rosnącej liczby lotów.

Krok w stronę bardziej efektywnego i zrównoważonego lotnictwa

Zakończone testy stanowią istotny etap prac nad wdrożeniem internetowej komunikacji między samolotami a systemami zarządzania ruchem lotniczym. Boeing i jego partnerzy wskazują, że technologia ta może w przyszłości znacząco odciążyć przestrzeń powietrzną, ograniczyć opóźnienia, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć wpływ lotnictwa na środowisko.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KLM rozpoczyna wycofywanie B737. Pierwsza maszyna trafia do demontażu

Pasażer i linie lotnicze

KLM rozpoczyna wycofywanie B737. Pierwsza maszyna trafia do demontażu

Piotr Bożyk 08 grudnia 2025

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Piotr Bożyk 08 grudnia 2025

Airbus: W listopadzie dostawy i zamówienia prawie na równi

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Biznes i przemysł

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Piotr Bożyk 28 listopada 2025

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 28 listopada 2025

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Biznes i przemysł

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Piotr Bożyk 21 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

KLM rozpoczyna wycofywanie B737. Pierwsza maszyna trafia do demontażu

Pasażer i linie lotnicze

KLM rozpoczyna wycofywanie B737. Pierwsza maszyna trafia do demontażu

Piotr Bożyk 08 grudnia 2025

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Piotr Bożyk 08 grudnia 2025

Airbus: W listopadzie dostawy i zamówienia prawie na równi

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Biznes i przemysł

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Piotr Bożyk 28 listopada 2025

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 28 listopada 2025

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Biznes i przemysł

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Piotr Bożyk 21 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij