Boeing wraz z United Airlines zakończyły serię testowych lotów mających ocenić nowoczesny system komunikacji danych oparty na protokole internetowym (IPS). Technologia ta ma usprawnić przepływ informacji między pilotami, kontrolą ruchu lotniczego oraz centrami operacji linii lotniczych, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa lotów, płynności ruchu lotniczego oraz redukcji kosztów, zużycia paliwa i emisji.
W roli tegorocznego ecoDemonstrator Explorer wcielił się boeing B737-8 MAX United Airlines. Piloci przewoźnika prowadzili loty testowe w celu oceny standardów Internet Protocol Suite, stanowiących podstawę dla komunikacji internetowej na pokładzie. Próby trwały około dwóch tygodni, zaczynając się pod koniec października 2025 r. Loty w USA realizowano z Houston, zaś w Europie – z Edynburga w Szkocji.
— Boeing jest dumny, że może przewodzić rozwojowi cyfrowej komunikacji, która znacząco zwiększa bezpieczeństwo i efektywność operacyjną w lotnictwie komercyjnym. Nasza współpraca z United Airlines i partnerami branżowymi to kluczowy krok w kierunku poprawy niezawodności i szybkości wymiany informacji między kokpitem a kontrolą ruchu lotniczego — powiedział Todd Citron, dyrektor ds. technologii Boeinga.
— Projekt ecoDemonstrator to wyjątkowy przykład współpracy wspierającej modernizację naszego systemu kontroli ruchu lotniczego i podnoszącej poziom bezpieczeństwa. Po wielu miesiącach przygotowań United z dumą przeprowadziło te testy wspólnie z Boeingiem i innymi partnerami, wykorzystując wiedzę całego zespołu, aby kształtować przyszłość lotnictwa - dodał Andy McKee, główny pilot testowy floty B737 United Airlines.
Dekada innowacji w programie ecoDemonstratorOd 2012 roku program ecoDemonstrator Boeinga służy przyspieszeniu wdrażania nowych technologii poprzez testy w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Przez ponad dekadę przetestowano już ponad 250 rozwiązań, koncentrując się na poprawie bezpieczeństwa, zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji, ograniczeniu hałasu oraz zwiększeniu wydajności operacyjnej i komfortu pasażerów.
Najnowsza odsłona projektu była efektem współpracy szerokiego konsorcjum partnerów: agencji rządowych z USA i Europy, dostawców technologii, firm zajmujących się komunikacją lotniczą oraz świata akademickiego. Testy są zwieńczeniem dziesięcioletnich prac Boeinga i partnerów nad przygotowaniem technologii IPS do wdrożenia operacyjnego.
Wśród uczestników programu znaleźli się m.in.: Collins Aerospace, Honeywell, SITA, Thales, Viasat, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), FAA, NASA ATM-X oraz Embry-Riddle Aeronautical University.
Partnerzy podkreślają znaczenie nowych technologiiPrzedstawiciele firm zaangażowanych w projekt podkreślali przełomowy charakter testowanej technologii. Nate Boelkins, prezes działu awioniki Collins Aerospace, stwierdził, że "Komunikacja danych jest kluczowa dla bezpieczeństwa i osiągów samolotów przyszłości. Nasza współpraca w ramach ecoDemonstrator Explorer przybliża nas do bardziej niezawodnych, bezpiecznych i elastycznych operacji w globalnej przestrzeni powietrznej".
Nicolas Bonleux, wiceprezes Thales Aerospace Communications, zaznaczył zalety systemu AVIATOR 200S. To najmniejszy i najlżejszy kokpitowy satelitarny system IP, który umożliwia bardziej efektywne operacje i zapewnia łączność w czasie rzeczywistym, wspierając inteligentniejsze i bezpieczniejsze decyzje.
Yann Cabaret, CEO SITA for Aircraft, dodał, że waz z rozwojem lotnictwa rośnie zapotrzebowanie na technologie umożliwiające operacje oparte na trajektoriach, wykraczające poza obecne standardy. - Testy w ramach ecoDemonstrator IPS potwierdzają, że wspólnie rozwijamy rozwiązania zapewniające lepszą, bezpieczniejszą i bardziej połączoną przestrzeń powietrzną - dodał.
Laurent Jaffart z ESA zwrócił uwagę na wpływ na przyszłość zarządzania ruchem lotniczym. - To kamień milowy w dążeniu do wspólnego, globalnego systemu zarządzania ruchem. Dzięki testom cyfrowej komunikacji poprawiamy wydajność operacyjną, bezpieczeństwo oraz wspieramy redukcję emisji.
Joel Klooster z Viasat podkreślił rolę łączności satelitarnej. - Testy pokazują, jak satelitarny datalink może wspierać przyszłe operacje oparte na trajektoriach. Nasze rozwiązanie SB-S potwierdza gotowość do przejścia na ATN/IPS — kolejną generację komunikacji IP, kluczową dla obsługi rosnącej liczby lotów.
Krok w stronę bardziej efektywnego i zrównoważonego lotnictwaZakończone testy stanowią istotny etap prac nad wdrożeniem internetowej komunikacji między samolotami a systemami zarządzania ruchem lotniczym. Boeing i jego partnerzy wskazują, że technologia ta może w przyszłości znacząco odciążyć przestrzeń powietrzną, ograniczyć opóźnienia, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć wpływ lotnictwa na środowisko.